3 gode tips til optimering af din kundeservice

Hvis du er ejer af en virksomhed, ved du højst sandsynligt, hvor vigtigt kundeservice egentlig er. Hvis du ikke har nogle kunder, kan det være svært at få din virksomhed til at køre rundt, hvorfor det er helt essentielt at behandle dem ordentligt. Kundeservice-guruen, Shep Hyken, siger det bedst, nemlig at “en god kundeservice handler kort og godt om dette – Sælg et produkt eller en serviceydelse, der virker, og vær sød overfor kunden. Så enkelt er det.” Dette er selvfølgelig meget nemt at sige, men kan være mere vanskeligt at udføre, hvorfor vi nedenfor har samlet en guide med tre gode tips til, hvordan du kan optimere kundeservicen i din virksomhed.

Dine kunder skal kunne komme i kontakt med dig på flere måder

De fleste virksomheder har en kundeserviceafdeling, som tager imod telefonopkald, men ofte kan det være svært for kunden at komme igennem her. Det er derfor rigtigt vigtigt, at du giver dine kunder mulighed for at kunne kontakte din virksomhed på flere måder. Dette kan være enten via e-mail, chat, jeres hjemmeside etc. I forlængelse af dette er det vigtigt, når en kunde kontakter dig med en sag, at du hurtigst muligt får den rette person til at tage sig af sagen, så kunden på denne måde undgår at vente i evigheder på at få problemstillingen løst. Kunderne forventer at få svar straks, og du bør derfor så vidt muligt leve op til denne forventning.

Find den rigtige omstillingsløsning

Netop fordi at kunden skal kunne komme i kontakt med dig på flere forskellige måder, er det således vigtigt, at du har en omstilling, som dirigerer dem til den rigtige afdeling. Derfor er det ligeledes essentielt, at du har et godt bredbånd med høj hastighed, så der aldrig opstår problemer med internettet og forbindelsen. Der findes mange forskellige typer for bredbånd, hvorfor du med fordel kan søge på Google og læse mere om, hvilket der passer bedst til dig og din virksomheds behov.

Kunden har altid ret

Det sidste og måske vigtigste tip er, at kunden altid har ret. Hvis du på nogle områder ikke har levet op til din kundes forventninger, bliver du nødt til at tage ansvar for dette og sørge for, at den samme fejl ikke sker igen. Det er derfor vigtigt, at du altid tager dine kunders klager alvorligt. Det er i forlængelse af dette særligt vigtigt, at du leverer det, du har lovet, så du på denne måde opbygger din tillid hos kunderne. Her er det således essentielt, at du ikke lover dem noget, som du ikke kan holde, for ellers mister du en del troværdighed. Det er dermed en god ide, at du ikke taler forbi dine kunder og prøver at sælge dem noget, som de ikke har brug for. Vis dem, at du lytter til deres behov, og at du tager dem seriøst. Det handler nemlig i sidste ende om at skabe en relation og tillid, hvilket gøres bedst, hvis du viser, at du lytter til dem. Med disse tre råd kan du således komme rigtigt langt med optimering af din kundeservice.