Forebyg skader når du arbejder hjemmefra

I denne tid, hvor de flestes hverdag til stadighed er vendt på hovedet, så kan det godt begynde at være en udfordring at arbejde godt hjemmefra. Du mangler dine kollegaer, du mangler omgivelserne og rammerne, du mangler din gode kontorstol og en fast skildring mellem fritid og arbejdstid. Det kan være svært selv at skulle styre det hele uden at have lagt faste skemaer for sit hjemmearbejde. Det gælder også for den måde du sidder og arbejder på. Du skal kunne sige stop og få lavet dig en hjemmearbejdsplads, som ikke er skadeligt for dig. Det kan du gøre med disse tips.

God ergonomi med godt udstyr

Som det står nævnt, så mangler du den gode stol for at sidde ordentligt dagen igennem. Vi mennesker kan ikke sidde i den samme stilling hele dagen, hvorfor det er vigtigt vi bevæger os. Husk derfor at indlægge små pauser i løbet af di arbejdsdag, hvor du kan stå op og få dig rørt. Det er dog også vigtigt at sidde korrekt når vi arbejder. F.eks kan en mousetrapper være dig behjælpelig med at udgå smerter i nakke og skulder. Med denne sidder du mindre anstrengt og kan dermed forebygge computerrelaterede skader. Du ved endnu ikke hvor længe du skal sidde derhjemme og arbejde, så sørg derfor for at anskaffe dig det bedste udstyr, så du kan passe på dig selv.

Flyt arbejdet ud i sommerhuset

Hvis du også har svært ved at sidde i de omgivelser, hvor du sidder, så ryk eventuelt arbejdet ud i dit sommerhus. Du har friheden til det nu, og måske du nyder din fritid mere optimalt, når du er væk fra hverdagens almene pligter? Det eneste du behøver i dit sommerhus er et godt internet, som kan trække din arbejdsgang. Hvis dit sommerhus ikke ligger for langt væk fra dit hjem, så kan du også benytte sommerhuset som din arbejdsplads. Kør derud om morgenen og tag hjem igen, når du har fri. På den måde gør du det muligt at adskille fritid og arbejde igen.

Få arrangeret virtuelt samvær

Det vi har mistet meget i denne tid, er det sociale, som vi har på arbejdspladsen. Det giver et spark til hverdagen, at vi kan få os et godt grin ved kaffemaskinen eller blot kan dreje vores stol rundt inden vi kan få hjælp af en kollega. Dette er ikke sundt for vores psykiske arbejdsmiljø. Få derfor arrangeret kollegial hygge. I benytter jer formentligt af et program til video møder på arbejdspladsen – benyt det også til at holde kaffepause sammen, hvor samtalen ikke må omhandle andet end fritid.