Her finder du den bedste webhotel oversigt

At finde den bedste webhotel til din webside, kan være et svært valg. Der findes i dag rigtigt mange udbydere af webhoteller. På overfladen ligner deres tilbud meget hinanden. Men der er alligevel mange forskelle der gemmer sig i detaljerne. Hvordan kan du vide, hvilket webhotel er bedst for dig?

Det kræver først og fremmest at du kender din websides karakter og efterfølgende behov. Indhold og funktioner af din webside betyder meget for valget af det rigtige webhotel.

Du kan bruge denne her hjemmeside, som giver dig et godt overblik over de mange webhotel tilbud. Hjemmesiden er lavet at Tim Petersson, som er ekspert i webhoteller. Han laver nogle gode og uvildige beskrivelser af de mange forskellige webhotel udbydere.

Du kan bruge denne portal til at finde et godt og billigt webhotel. Men selv verdens bedste webhotel guide kan ikke spare dig for, at du selv skal træffe nogle kvalificerede beslutninger. Derfor er det afgørende, at du ved hvad der er vigtig for din webside. Du får nemlig hvad du betaler for. Ved at vælge det forkerte webhotel, eller den forkerte pakke, spilder du penge. I værste fald går det også udover funktionen af din webside.

Du får hvad du betaler for

Hvis vi går ud fra, at du har fundet et antal af webhoteller der tilbyder en god og pålidelig service, så skal du have nogle kriterier at træffe dit valg med. Med seriøse webhoteller får du nemlig altid hvad du betaler for. Spørgsmålet er, hvad det er du skal betale for.

Hvor mange GB lagerplads har du brug for?

De fleste webhoteller tilbyder forskellige pakkeløsninger. Og det drejer sig først og fremmest om 3 kriterier: Lagerplads, båndbredde, og datasikkerhed. Mht. lagerplads, så er det vigtigt at du er klar over hvor megen plads din webside kræver.

Lagerplads betyder plads på webserverens harddiske. Og pladsbehov er noget der konstant vokser. Inden du vælger webhotel og pakke, gør dig følgende overvejelser:

  • Er din webside ny? Hvis ja, så er det nuværende pladsbehov måske ikke fyldestgørende. Hvor meget mere data forventer du at udbygge din webside med, indenfor den nærmere fremtid? Hvilken slags data har du på websiden? Er det video filer, eller bare tekst? Hvis du har mediefiler, tjek om de er komprimerede på den rigtige måde. Det sparer megen plads, men gør download også hurtigere, når de er tilpas komprimerede.
  • Hvilken båndbredde har du rent faktisk brug for? Det ville være dumt at betale for en båndbredde der tillader streaming i 4K kvalitet, når du kun har billeder og tekst på din hjemmeside. Eller når dine videoclips er høst i HD kvalitet varer højst et par minutter.
  • Hvad er dine behov for datasikkerhed? Hvis du har en webshop, så skal der naturligvis være en højere sikkerhed end med en privat blog hvor du lægger madopskrifter ud. Men det største sikkerhedsrisiko er, når du har følsomme persondata på din webside. Fx en side for en forening, hvor navne og adresser af medlemmerne er listet. Her skal du være meget opmærksom på den gældende persondata lov. Det er nemlig altid websidens ejer der bærer det ultimative ansvar overfor persondata loven.

Derfor skal du være opmærksom på brugervenlighed

Noget du også skal være opmærksom på, er brugervenlighed. Hvis vi går ud fra at du selv holder din webside ved lige, så er det vigtigt at du er fortrolig med webhotellets interface til bl. a. upload af data, konfiguration og sikkerhed. Det hjælper ikke, hvis dit webhotel tilbyder avancerede CMS systemer, når du ikke kan finde ud af at bruge dem.

Intet er gratis i denne verden. Når et webhotel tilbyder dig brug af et state of the art CMS system uden ekstra beregning, så skal det tages med et gran salt. Der er forskel om webhotellet bare linker til fx Drupal, eller om Drupal er integreret i deres platform. I sidste fald, er det også integreret i prisen.